Asumisohjeet

Tervetuloa

Tervetuloa asukkaaksi Harjulakoteihin! Koy Harjulakoti on yleishyödyllinen asunnontuottaja, joka on vuokrannut senioreille suunnattuja turvallisia, esteettömiä ja viihtyisiä vuokra-asuntoja Lahdessa vuodesta 1983 alkaen. Asuntoja on tällä hetkellä yhteensä 300, kuudessa eri talossa: Senioritalo Harjulan Ainola (1983) Möysän kaupunginosassa, Senioritalo Harjulan Sirenius (2010) ja Senioritalo Harjulan Ukkopekka (2011) Asemantaustassa Rautatieaseman tuntumassa ja Vahva-Jussin alueella Senioritalo Harjulan Moreeni 2020, Senioritalo Harjulan Lähde 2021 ja Senioritalo Harjulan Mänty 2022.

Asuminen on itsenäistä vuokra-asumista. Palveluita senioritaloihin tuottaa Harjulan Setlementti ry. Asukkailla on myös mahdollisuus käyttää muita palveluntuottajia.

Nämä ohjeet on tarkoitettu Harjulakotien asukkaiden tueksi asumiseen liittyvissä kysymyksissä. Ohjeisiin on koottu tietoa mm. muuttoon, asunnon huoltoon, jätehuoltoon, asumisen pelisääntöihin ja asukastoimintaan liittyen. Toivottavasti saat vastauksia asumisen kysymyksiin ja ongelmatilanteisiin tästä. Asumiseen liittyvissä kysymyksissä voit olla yhteydessä myös palvelukoordinaattoriin ja yhteisöneuvojaan, joka auttaa ja opastaa sinua.

 

Muuttajan muistilista

Muuttaessasi asuntoon

  • Muista ilmoittaa muuttosi ja uudet osoitetietosi postille ja Digi- ja väestötietovirastolle. Voit tehdä ilmoituksen joko lomakkeella tai sähköisesti. Sähköisen ilmoituksen voit tehdä osoitteessa www. muuttoilmoitus.fi tai www.posti.fi/muuttoilmoitus  Lomakkeita saa postista ja Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikasta, Kirkkokatu 12 b, jossa asiointi tapahtuu tällä hetkellä vain ajanvarauksella, muuttoneuvonta p. 0295 539 225. Voit tehdä muuttoilmoituksen aikaisintaan kuukautta ennen muuttopäivää.
    Muista varmistaa osoitteenmuutos erikseen esimerkiksi tilaamillesi lehdille, pankkiin ja ystävillesi.
  • Tee uuteen asuntoon sähkösopimus hyvissä ajoin ennen muuttopäivää, jotta asiakastiedot päivittyvät ja asunnossa on sähköt käytettävissä. Muista myös irtisanoa aikaisemman asuntosi sähkösopimus.
  • Siirrä lankapuhelin- ja internet liittymäsi uuteen osoitteeseen.
  • Täytä talon sisäinen muuttoilmoitus ja palauta se palvelukoordinaattorin / kiinteistönhoitajan postilaatikkoon.
  • Varaa halutessasi saunavuoro ja/tai autopaikka palvelukoordinaattorilta.
  • Ilmoita vakuutusyhtiöllesi kotivakuutuksen muuttuneet tiedot.
  • Käytä pyykin- ja astianpesukoneiden asennukseen ammattitaitoista asentajaa. Lupa kodin muutostöihin (esim. tiskikoneen asennuksissa) pyydetään kirjallisesti isännöitsijältä.
  • Tarkista mahdollisuutesi Kelan asumistukeen.

Muuttaessasi pois asunnosta

  • Irtisano vuokrasopimus ilmoittamalla siitä palvelukoordinaattorille tai isännöitsijälle. Irtisanominen tulee antaa aina myös kirjallisena ilmoituksena.
  • Ilmoita muuttoajankohta palvelukoordinaattorille.
  • Irtisanomisaika on yksi täysi kalenterikuukausi ja se lasketaan alkavaksi sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jonka kuluessa irtisanominen on tehty.
  • Peru saunavuoro ja/tai autopaikka palvelukoordinaattorille.
  • Sovi avaimien palautuksesta ja asunnon lopputarkastuksesta palvelukoordinaattorin kanssa.
  • Tee muuttoilmoitus postiin ja Digi- ja viestintävirastolle ja muille tarvittaville tahoille.
  • Irtisano sähkösopimus tai vaihtoehtoisesti siirrä se uuteen asuntoosi.
  • Siirrä lankapuhelin (Ainolan Senioritalo) ja internet liittymäsi uuteen osoitteeseen.
  • Huomioi, että huoneistoa voidaan esitellä hakijoille jo irtisanomiskuukauden aikana.
  • Palauta avaimet palvelukoordinaattorille asunnon luovutuksen yhteydessä. Mikäli avaimia puuttuu, vuokralainen on vastuussa siitä aiheutuvista kustannuksista.

Asunnon tyhjennys ja siivous ennen poismuuttoa

  • Asunto ja irtaimistovarasto tyhjennetään ja siivotaan huolellisesti.
  • Kytke jääkaappi ja pakastin pois päältä, sekä puhdista laitteet ja jätä niiden ovet raolleen. Pese myös liesi ja uuni, sekä liesituulettimen rasvasuodatin. Puhdista kodinkoneiden ympärillä olevat seinät ja lattia, lattiakaivot ja pese ikkunat ja parvekelasit.
  • Jätä asuntoon siellä olleet antennijohdot, verhonpidikkeet, sokeripalat, kattopistokkeet, ikkuna-avaimet, keittiön ja kylpyhuoneen lamput, palohälyttimet, altaiden tulpat sekä sammutuspeite.
  • Asunnon luvalliset omat korjaukset ja rakennelmat jätetään pois muuttaessa paikalleen tai noudatetaan kiinteistöosakeyhtiön erikseen antamia ohjeita.
  • Asukkaan asennuttamaa ovisilmää, turvalukkoa tai varmuusketjua ei saa poistaa.
  • Huonekaluja tai muita tavaroita ei saa viedä jätekatokseen vaan jokaisen muuttajan on huolehdittava niiden kuljetuksesta joko kierrätykseen tai kaatopaikalle.
  • Jos Harjulakodit joutuvat tyhjentämään tai siivoamaan huoneistoa tai tavaransäilytystiloja, maksu tehdystä työstä peritään vuokralaiselta ja tyhjennettyjen tilojen tavarat käsitellään jätteenä.
  • Huoneisto tarkistetaan ensimmäisen kerran, kun huoneistoa tarjotaan seuraavalle asukkaalle, sekä toisen kerran huoneiston tyhjentämisen ja siivoamisen jälkeen.
  • Vuokralaisella on korjaus- ja korvausvelvollisuus vahingosta, jonka hän on aiheuttanut huoneistolle tahallisesti. Ota etukäteen yhteyttä palvelukoordinaattoriin ja sovi korjausten menettelytavasta hänen kanssaan, jos asunnossasi on muuta, kuin tavallisesta asumisesta aiheutunutta kulumista. Huoneiston tavallisesta kulumisesta ei peritä korvauksia.
  • Vakuusmaksu pyritään palauttamaan mahdollisimman pikaisesti huoneiston luovuttamisen jälkeen. Huoneiston ja varastotilojen tulee olla tyhjät ja huolellisesti siivotut, avainten tulee olla palautettu ja kaikki maksuvelvoitteet Koy Harjulakodeille tulee olla hoidettu, jotta vakuusmaksu voidaan palauttaa.

Loppusiivous ja Asuntoon kuuluvia ja jätettäviä pientavaroita

Avaimet

  • Huoneiston vuokralaisen vaihtuessa lukko joudutaan sarjoittamaan uudelleen, jos kaikkia avaimia ei ole palautettu. Tällöin kustannuksista vastaa pois muuttava vuokralainen.
  • Jos avain unohtuu asuntoon, palvelukoordinaattori voi paikalla ollessaan avata oven talon asukkaalle. Kiinteistöhuoltoyhtiö veloittaa oven avaamisesta avausmaksun hinnaston mukaan. Avauksen pyytäjän tulee varautua todistamaan henkilöllisyytensä viimeistään huoneistoon päästyään.
  • Radanpäässä, Moreenissa, Lähteessä ja Männyssä ovenavausmaksu on arkisin klo 8-16 välisenä aikana 20€ (laskutettuna 35€) ja päivystysaikana 50€ (laskutettuna 70€). Maksuvälineenä käy käteinen tai yleisimmät luottokortit.
  • Ainolassa ovenavausmaksu on arkisin klo 8-16 välisenä aikana 20€ (laskutettuna 30€) ja päivystysaikana 50€ (laskutettuna 65€).
  • Jos Radanpään talon avain katoaa, on lukon uudelleensarjoitus tilattava isännöitsijän kautta. Näin varmistetaan, ettei asiattomilla ole asuntoon avaimia. Uudelleensarjoituksen kustannuksista vastaa vuokralainen.
  • Jos Ainolan, Moreenin, Lähteen tai Männyn talon avain katoaa, on kadonneen avaimen koodi ilmoitettava viipymättä palvelukoordinaattorille tai isännöitsijälle. Näin varmistetaan, että kadonnut avain saadaan kuolletetuksi nopeasti ja asiattomilla ei ole asuntoon ja taloon avaimia. Kadonnen avaimen kuolletuksesta ja uuden avaimen kustannuksista vastaa vuokralainen.

 

Asunnon hoito ja huolto

Yleistä asuntojen korjaamisesta

Asukkaan tulee huolehtia huoneiston kunnosta ja yleisestä siisteydestä koko asumisen ajan. Vuokranantajalla on oikeus suorittaa nopeasti huoltotoimenpide tai korjaus- ja muutostyö, jota ei voida vahinkoa aiheuttamatta siirtää. Pääsääntö on, että vuokranantaja korjaa kiinteät kalusteet kustannuksellaan, jollei niitä ole tahallisesti rikottu.

Asukkaiden tulee auttaa sovittujen huoltotoimenpiteiden tekemisessä seuraavasti:

  • Huoneistoon on päästävä sisälle sovittuna aikana.
  • Korjauksen estävä irtaimisto on mahdollisuuksien mukaan korjattava pois.
  • Lemmikkieläimet eivät saa olla esteenä huoltotoimenpiteille.
  • Kosteus- ja vuotovaurioista, rakennevaurioista ja sähkövioista tehdään vikailmoitus kiinteistönhoitajalle tai palvelukoordinaattorille.

Lämmitys

Sopiva huonelämpötila on noin +20-21 °C. Parhaan yöunen saa hieman viileämmässä lämpötilassa. Huoneiston lämpötilaa mitatessa luotettavan arvon saa, kun mittari on sijoitettuna 1,5 metrin päähän ulkoseinästä ja metrin korkeudelle lattiasta.

Vesikeskuslämmitteisissä taloissa on termostaattiset patteriventtiilit. Termostaatti sulkee ja avaa vesikierron patterissa niin, että huonelämpötila pysyy tasaisena. Tästä syystä patteri saattaa olla välillä lämmin ja välillä viileä, kun termostaatti on havainnut huonelämpötilan riittäväksi. Termostaattiventtiiliä ei saa peittää verhoilla tai suurilla huonekaluilla, koska silloin lämpötila termostaatin lähellä nousee muuta huonetta korkeammaksi ja patteri sulkeutuu ennen aikojaan ja huone kylmenee.

Radanpään, Moreenin ja Lähteen kylpyhuoneissa on sähkötoiminen mukavuuslattialämmitys. Vaikka lattialämmitys on päällä ei lattia aina välttämättä tunnu kauttaaltaan lämpimältä. Kylpyhuoneen ovi on myös hyvä pitää suljettuna, jotta lattialämmitys ei lämmitä koko asunnon huoneilmaa. Lattialämmitys tulee olla aina päällä. Lattialämmityksen sähkön kulut maksaa taloyhtiö.

Ilmanvaihto

  • Keittiön liesikuvun rasvasuodatin tulee pestä tarvittaessa, mutta vähintään 3 kertaa vuodessa. Rasvasuodatin voidaan liottaa ja pestä astianpesuainevedellä.
  • Kylpyhuoneen ja WC:n poistoilmaventtiilit on suositeltavaa puhdistaa noin kahden kuukauden välein. Pöly tulee poistaa imurin pehmeällä suulakkeella tai kuivalla harjalla. Venttiilien rakoarvoa ei saa muuttaa, sillä se on säädetty niin, että asunnosta poistuu oikea määrä ilmaa. Jos rakoarvoa muutetaan, ilmanvaihto häiriintyy.
  • Korvausilmaventtiilejä ei saa sulkea tai tukkia. Korvausilmaventtiilin ulkopuoli tulee puhdistaa säännöllisesti joko imurin pehmeällä suulakkeella tai kostealla liinalla.
  • Lyhyt ristivetotuuletus on paras tapa tuulettaa huoneet. Ikkunoita ei saa jättää auki koko päiväksi.
  • Liesituulettimien asentaminen huoneistoihin jälkikäteen on kielletty.

Ainolan asunnoissa on huoneistokohtainen koneellinen ilmanvaihtojärjestelmä.
Radanpään, Moreenin, Lähteen ja Männyn asunnoissa on keskitetty tulo-ja poistoilmanvaihto.

Kylpyhuone

  • Kylpyhuone on kosteusvaurioille arin tila, joten suihkun jälkeen vesi on hyvä poistaa lattialta kuivainlastalla.
  • Suihkuverho kannattaa pestä säännöllisesti.
  • Märkätiloihin ei saa asentaa kuivatiloihin tarkoitettuja kalusteita. Mikäli asuntosi kylpyhuoneessa on ikkuna, älä jätä ikkunaa pitkäksi aikaa auki kylmällä tai kostealla säällä, sillä se lisää sisäilman kosteutta, joka aiheuttaa rakenteiden vaurioitumista.
  • Tarkkaile, että kylpyhuoneen käyttövesipatteri lämpenee.
  • Vuotavasta hanasta tai WC-säiliöstä on ilmoitettava palvelukoordinaattorille tai huoltoyhtiölle välittömästi.
  • Älä huuhdo viemäriin ruoanjätteitä, kinkkurasvoja tai kahvinporoja. WC-viemäriin ei saa myöskään  heittää mitään sinne kuulumatonta, kuten terveyssiteitä, vaippoja, vanulappuja, kissanhiekkaa tai lääkkeitä.
  • Asukkaan on hyvä puhdistaa aika ajoin kylpyhuoneen lattiakaivot. Mikäli asunnossa tuntuu viemärin hajua, saattaa syynä olla lattiakaivon kuivuminen. Hajulukko saadaan toimimaan laskemalla vettä viemäriin.

Pesukoneliitännät

  • Pesukoneiden asennuskustannuksista vastaa asukas. Pesukonehanan yhteydessä on oltava takaiskuventtiili, mikäli sitä ei ole pesukoneessa. Kaikkien vesijohtoliitäntöjen tulee olla paineenkestäviä ja yhtenäisiä.
  • Radanpäässä, Moreenissa, Lähteessä ja Männyssä huoltoyhtiö voi kytkeä pesukoneen, kustannuksesta vastaa asukas. Pesukoneen ja astianpesukoneen kytkentätyön hinnan voi kysyä huoltoyhtiöstä, lisätarvikkeet laskutetaan erikseen. Varaa kytkentä huollon kautta.
  • Säilytä LVI-asentajan asennustodistus mahdollisen vesivahingon varalta. Asukas on vastuussa virheellisesti suoritetun pesukoneliitännän aiheuttaman vuotovaurion kustannuksista, eikä vakuutus korvaa virheellisistä asennuksista johtuvia kustannuksia.
  • Täyttöhana kannattaa pitää suljettuna, kun pesukone ei ole käytössä, sillä jatkuva paine putkistossa voi rikkoa vesiletkun ja aiheuttaa vesivuotoja. Tarkasta vesiletkun kunto säännöllisesti.
  • Pesukonetta ei saa jättää yksin päälle, kun poistut kotoa!

Vedenkulutus

  • Vesimaksu on sitä suurempi, mitä enemmän vettä käytetään.
  • Senioritalo Ainolassa, Moreenissa, Lähteessä ja Männyssä on asuntokohtaiset vesimittarit. Vesilaskun tasauslaskut tehdään kerran vuodessa lokakuussa.
  • Vesivuodoista tulee ilmoittaa viipymättä huoltoyhtiölle tai palvelukoordinaattorille. Ota yhteyttä kiinteistöhuoltoon myös silloin, jos havaitset veden virtaamassa, lämpötiloissa, hanoissa tai WC:ssä toimintahäiriöitä.

Sähkölaitteet

  • Ilmoita keittiökoneiden (liesi, jääkaappi/pakastin) vioista palvelukoordinaattorille, joka tarkistaa, voiko vian korjata ja ilmoittaa isännöitsijälle, mikäli kone täytyy vaihtaa. Asukas vaihtaa itse omalla kustannuksellaan palaneet lamput ja paristot. Tarvittaessa voit pyytää apua palvelukoordinaattorilta ja yhteisöneuvojalta. Harjulakodit vastaa kuitenkin keittiön ja kylpyhuoneen loisteputkien vaihdosta sekä kiinteiden kattolamppujen vaihdosta eteisessä ja kylpyhuoneissa.
  • Asuntojen automaattisulakkeet: lauennut sulake palautetaan toimintaan asettamalla kytkin takaisin normaaliasentoon. Syynä sulakkeen laukeamiseen voi olla viallinen sähkölaite tai ylikuormitus. Vialliset laitteet on syytä viedä korjattavaksi.
  • Suojamaadoitettuihin pistorasioihin saa kytkeä vain maadoitetun tai suojaeristetyn laitteen pistotulpan. Tavalliseen pistorasiaan kylpyhuoneen ulkopuolelle kytkettyjä laitteita on vaarallista käyttää kosteissa tiloissa. Sisällä olevasta pistorasiasta ei saa ottaa virtaa asunnon ulkopuolella käytettäviin sähkölaitteisiin.
  • Kiinteiden sähkölaitteiden asennuksia ja korjauksia saa teettää vain isännöitsijän luvalla ja ainoastaan sähköalan ammattilaisilla.

Antenni- ja tietoliikennejärjestelmät

  • Senioritaloissa on käytössä kaapeli-tv.
  • Lisäantennilaitteiden asentaminen ilman isännöitsijän lupaa ei ole sallittua.
  • Puhelin- ja tietoliikenteessä saa käyttää ainoastaan hyväksyttyjä ja kunnossa olevia laitteita, jotka eivät aiheuta talon järjestelmiin toimintahäiriöitä. Asukas vastaa antenniliikenteen tarkistus- ja korjauskustannuksista mikäli asukkaan laitteet aiheuttavat häiriön.

Asukkaan tekemät korjaus- ja muutostyöt

  • Asunnon muutostöihin vaaditaan aina isännöitsijän lupa. Lupa pitää hakea etukäteen kirjallisesti. Palvelukoordinaattori auttaa tarvittaessa hakemuksen tekemisessä. Luvan saatuasi käytä töiden tekemiseen vain ammattitaitoisia tekijöitä.

 

Jätehuolto

  • Jätteen käsittelyä koskevan jätelain tarkoituksena on vähentää jätteen syntymistä ja saada käyttökelpoinen materiaali hyötykäyttöön. Talojen jätehuoneissa on erilliset keräilyastiat erityyppisille jätteille. Opettelemalla lajittelun perussäännöt voit olla mukana alentamassa talon jätehuollosta aiheutuvia kustannuksia ja edistämässä kestävää kehitystä.
  • Jäteastioissa olevat merkinnät ovat ohjeena lajittelulle ja jokaiseen asuntoon on jaettu perusohjeet jätteiden lajitteluun.
  • Jätehuoneissa ja ilmoitustauluilla on tieto jäteastioiden tyhjennyspäivistä.
  • Siisti jätehuone on kaikkien kannalta miellyttävä, eikä jätehuoneen lattialle saa jättää jätepusseja tai muita tavaroita, sillä niistä laskutetaan erikseen. Voit vaikuttaa jätehuoneen siisteyteen täyttämällä jäteastioita tasaisesti ja lajittelemalla oikein.
  • Jos huomaat jätehuoneiden kunnossa tai toiminnassa puutteita, ilmoita asiasta palvelukoordinaattorille.
  • Toimita ongelmajätteet niille tarkoitettuihin keräyspisteisiin.
  • Taloyhtiöiden jäteastioihin tai jätehuoneisiin ei saa viedä rikkoutuneita kodinkoneita eikä huonekaluja vaan ne on vietävä niille tarkoitettuihin kierrätyspisteisiin.

PHJ_Lajitteluopas_2017

PHJ_Lajitteluopas_RU_2016

 

Asumisen pelisäännöt

Järjestyssäännöt

Huomaavaisuus naapureita kohtaan on kerrostaloasumisessa tärkeää. Asukkaiden viihtyvyyden ja naapurisovun säilyttämisen kannalta on tärkeää, että kaikki noudattavat talon järjestyssääntöjä. Jokaisella asukkaalla on oikeus rauhalliseen ja viihtyisään asumisympäristöön. Jos kotirauhaasi on rikottu, kerro siitä viipymättä palvelukoordinaattorille, joka auttaa sinua tarvittaessa tekemään isännöitsijälle asiasta kirjallisen ilmoituksen (häiriöilmoitus). Halutessasi voit keskustella asiasta puhelimitse isännöitsijän kanssa.

  • Harjulakotien hallitus laatii ja vahvistaa talojen järjestyssäännöt, joissa määritellään asukkaiden oikeudet ja velvollisuudet, sekä talojen muu järjestys.
  • Järjestyssäännöt ovat näkyvillä talon ilmoitustaululla.

Järjestyssäännöt Koy Harjulakoti

Lemmikkieläimet

  • Lemmikkieläinten pitäminen on sallittua, mutta ne eivät saa aiheuttaa häiriötä, esimerkiksi haukkumalla tai vahingoittamalla asuntoa.
  • Ammattimainen eläinten kasvattaminen tai hoitaminen ei ole sallittua asunnoissa.
  • Kotieläimien pesu kiinteistön yleisissä tiloissa on kielletty.
  • Koirat ja kissat on pidettävä kytkettynä yleisellä alueella, eli myös talon pihamaalla. Lemmikin ulkoiluttaja on vastuussa siitä, että lemmikin ulosteet korjataan pois. Omistaja on vastuussa lemmikin aiheuttamista vahingoista.
  • Luonnonvaraisten eläinten ruokinta parvekkeilla ja kiinteistön piha-alueella on kiellettyä.

Tupakointi

  • Senioritalo Harjulan Moreeni, Lähde ja Mänty ovat savuttomia taloyhtiöitä, joten niiden asunnoissa, parvekkeilla ja taloyhtiön alueella tupakointi on kielletty.
  • Myös Ainolassa, Sireniuksessa ja Ukkopekassa tupakointi asunnoissa ja parvekkeilla on ehdottomasti kielletty. Kiinteistön alueella tupakointi on sallittu vain erikseen merkityillä tupakointipaikoilla. Jos sinua ei ole ohjeistettu tupakointiin liittyvistä talon säännöistä, etkä tiedä missä paikassa voit tupakoida, ole yhteydessä palvelukoordinaattoriin tai yhteisöneuvojaan, joka neuvoo sinua asiassa.
  • Tupakoinnista aiheutuvat huoneistokorjaukset eivät kuulu huoneiston normaalin kulumisen piiriin ja huoneiston kuntoon saattaminen veloitetaan asukkaalta tai vuokravakuudesta muuton yhteydessä.
  • Tupakointikiellon rikkominen asunnoissa ja parvekkeilla on vuokrasopimuksen irtisanomisen peruste.

Turvallisuus

  • Haluamme tarjota asukkaillemme turvallista asumista.
  • Taloyhtiöihin on laadittu lain edellyttämät pelastussuunnitelmat, jotka päivitetään säännöllisesti. Kannattaa tutustua talosi pelastussuunnitelmaan, joka on nähtävillä talon kerhohuoneessa / asukastilassa.
  • Taloissa testataan palokellot joka kuukauden ensimmäisenä arkikeskiviikkona noin klo 9. Vikavirtasuojakytkimien testauksesta muistutetaan asukkaita puolivuosittain ja testaamiseen saa apua palvelukoordinaattorilta ja yhteisöneuvojalta. Vikavirtakytkimet testataan vuosittain asuntotarkastuskierroksen yhteydessä.

Vakuutukset

  • Vuokrasopimuksessa edellytetään voimassaolevaa kotivakuutusta.
  • Kiinteistön täysarvovakuutus korvaa kiinteistölle aiheutuneet vahingot, mutta asukkaan irtaimistoon kohdistuneita vahinkoja se ei korvaa. Esimerkiksi huonekaluihin kohdistuneet tulipalon tai vesivahingon aiheuttamat kustannukset eivät kuulu kiinteistön kiinteistön vakuutuksen piiriin.
  • Oman kotivakuutuksesi ehdot voit tarkistaa vakuutusyhtiöltäsi.

Paloturvallisuus

  • Senioritalo Ainola, Lähde ja Mänty on varustettu automaattisella paloilmoitin- ja vesisammutusjärjestelmällä. Paloilmoittimen hälyttäessä tai vesisammutusjärjestelmän suihkuttaessa vettä ilmoitus pelastuslaitokselle on jo mennyt ja apua on tulossa.
  • Katossa sijaitsevat paloilmoittimet reagoivat savuun ja lämpöön, mutta vesisammutusjärjestelmä reagoi ainoastaan lämpöön.
  • Moreenissa on automaattinen paloilmoitin järjestelmä. Yhteisissä tiloissa ja tuetuissa asunnoissa on myös automaattinen vesisammutusjärjestelmä.
  • Radanpään senioritaloissa on huoneistokohtaiset palohälyttimet ja niiden paristoista vastaa Harjulakodit. Palohälyttimien testaus tehdään vuosittain taloyhtiön toimesta.
  • Kodin tekstiilit, huonekalut ja elektroniikka syttyvät helposti ja palavat nopeasti. Jos palo syttyy liedellä, se leviää nopeasti liesikuvun kautta hormiin. Ruokaa laittaessa on hyvä muistaa, että ylikuumentunut rasva syttyy helposti palamaan. Rasvapaloa ei saa yrittää sammuttaa vedellä, vaan se tukahdutetaan kattilankannella tai sammutuspeitteellä.
  • Kynttilöiden polttaminen ja grillaaminen parvekkeilla on kielletty. Led- ja sähkökynttilät ovat turvallisempia vaihtoehtoja. Älä säilytä palovaarallisia aineita asunnossa. Tupakointi asunnoissa ja parvekkeilla ei ole sallittua!
  • Tarkasta elektronisten laitteiden sähköjohtojen kunto säännöllisesti ja valitse kodinkoneiksi malleja, jotka kytkeytyvät automaattisesti pois päältä.
  • Kaikissa asunnoissa on sammutuspeite. Sammutuspeitettä käytetään esimerkiksi kodinkoneiden syttyessä palamaan.

Toimintaohjeet tulipalon sattuessa

  • Hissien käyttö tulipalon aikana on kielletty! Hissi saattaa pysähtyä palavaan kerrokseen tai jäädä jumiin kerrosten väliin.
  • Jos tulipalo on asuntosi ulkopuolella, pysyttele asunnossa ovet suljettuina. Jos ovi tuntuu kuumalta, sen takana palaa. Älä mene savun täyttämään porraskäytävään. Jos savua tulee asuntoosi, saat raitista hengitysilmaa ikkunan tai parvekkeen kautta. Palokunta auttaa sinut ulos tarvittaessa.
  • Tulipalon ollessa omassa asunnossasi sulje palavan huoneen ovi. Pelasta ja varoita välittömässä vaarassa olevia. Poistu asunnostasi ja sulje ulko-ovi perässäsi. Soita hätänumeroon 112 ja opasta palokunta paikalle.

Asukkaan pelastautumisohje Senioritalo Harjulan Ainola

Asukkaan pelastautumisohje Senioritalo Harjulan Sirenius

Asukkaan pelastautumisohje Senioritalo Harjulan Ukkopekka

Ennakoi vaarat

  • Opettele sammuttamaan pienpalot oikein.
  • Sulje kaikki ovet ja ikkunat poistuessasi asunnosta. Muista myös parvekeovi ja väliovi.
  • Käytä ikkunoiden turvasalpoja.
  • Lukitse auton sähkölämmityspaikan pistorasian kansi ja irrota liitinjohto talteen aina käytön jälkeen.
  • Tutustu pelastautumisohjeisiin etukäteen.

Huolehdi näistä:

  • Pidä sähkölaitteet kunnossa. Vie vioittunut laite heti huoltoon sähköalan ammattilaiselle.
  • Sähkölaitteen syttyessä palamaan, katkaise virta laitteesta irrottamalla pistotulppa tai käännä virta pois asunnon pääkytkimestä. Älä sijoita sähkölaitteita käyttöohjeen vastaisesti. Esimerkiksi television ympärillä on oltava avointa tilaa, jotta laitteen jäähdytysilma pääsee kiertämään vapaasti.
  • Kytke television herätevirta pääkatkaisijasta pois päältä yöksi ja poistuessasi asunnosta.
  • Älä kytke usealla pistorasialla varustettuun jatkojohtoon liian suuritehoisia laitteita.
  • Usein tulipalo syttyy päälle unohtuneesta liedestä. Liedet on varustettu muistikytkimellä, mutta ole tarkkana lieden käytössä. Äläkä säilytä / jätä liedelle tavaroita.
  • Pidä liesituulettimen suodattimet puhtaina.
  • Rappukäytävässä ei saa säilyttää tavaroita.

Porrashuone ja hissi

  • Paloturvallisuussyistä tavaroiden säilyttäminen muualla kuin niille varatuissa paikoissa on kielletty.
  • Porrashuoneiden ulko-ovet ovat aina lukossa. Huolehdi, että ovet lukkiutuvat jälkeesi. Älä estä automaattiovia sulkeutumasta laittamalla esteitä oven väliin.

 

Yhteistilat

Saunavuorot

  • Saunavuorot varataan ja irtisanotaan talon toimistolla. Talosi saunavuorot voit tarkistaa saunan ovessa olevasta vuorolistasta tai palvelukoordinaattorilta. Saunavuoro voi olla puolen tunnin (Ainola) tai tunnin mittainen (Radanpää, Moreeni, Lähde ja Mänty).
  • Saunavihdan käyttö on kielletty. Laudeliinan käyttö on suositeltavaa.

Talopesulan käyttö

  • Ohjeet pesutuvan käyttöön löytyvät pesutuvan seinältä. Talopesulan käyttö on maksutonta talon asukkaille ja pyykkivuorot varataan varauslistalta pesutuvan seinältä.
  • Peittojen, tyynyjen ja mattojen peseminen pesukoneissa on kielletty.
  • Jätähän pesutuvan siistiin kuntoon seuraavaa käyttäjää varten.
  • Kuivaushuone on tarkoitettu pesutuvassa pestyille pyykeille. Kuivunut pyykki on haettava pois mahdollisimman pian, jotta tilaa vapautuu myös seuraaville käyttäjille.

Varastot

  • Ulkoiluvälineille on omat säilytystilansa. Varmista ulkoiluvälinevaraston oven lukkiutuminen poistuessasi sieltä.
  • Jokaista asuntoa varten on erillinen irtaimistovarasto. Radanpään, Moreenin, Lähteen ja Männyn senioritaloissa varasto avataan huoneiston avaimella. Ainolan senioritalossa asukas vastaa irtainvaraston lukituksesta itse.
  • Irtaimistovaraston seinien levyttäminen on kielletty paloturvallisuussyistä.
  • Älä säilytä akkuja, kaasua tai palavia nesteitä sisätiloissa.

Kerhohuone / Asukastila

  • Kerhohuoneissa voit tavata naapureitasi ja osallistua mukaan yhteiseen toimintaan.
  • Kerhohuoneella oleva toiminta on avointa kaikille asukkaillemme, poislukien yksityistilaisudet.
  • Jokainen voi omalla toiminnallaan vaikuttaa yhteiseen viihtyvyyteen ja ilmapiiriin.
  • Taloissa kokoontuu ohjelmatoimikunta, jonne kaikki asukkaat ovat tervetulleita yhdessä suunnittelemaan ja ideoimaan yhteistä toimintaa.
  • Kerhohuoneen käytöstä sovitaan palvelukoordinaattorin tai yhteisöneuvojan kanssa.
  • Kerhohuoneen käytöstä, järjestyksestä ja tavaroiden paikalleen laittamisesta huolehtivat asukkaat.
  • Jokainen käyttäjä siivoaa omat jälkensä Kerhohuoneesta.
  • Talon siistijä hoitaa kerhohuoneen lattian moppaamisen ja pyyhkimisen, mattojen imuroinnin sekä pöytätasojen pyyhkimisen kolme kertaa viikossa.

Autoilevat asukkaat ja pysäköintipaikat

  • Ainolan, Sireniuksen ja Ukkopekan pihassa on joitakin maksullisia pysäköintipaikkoja, joissa on sähkötolpat.
  • Radanpäässä on lisäksi parkkihalli ja autokansi, jossa on pysäköintipaikkoja sähkötolpin.
  • Moreenissa, Lähteessä ja Männyssä asukkaiden autopaikoitus on järjestetty erillisessä Vahva-Jussin pysäköintitalossa, joka sijaitsee viistosti vastapäätä taloa. Autopaikat on varustettu sähköpistokkein. Pysäköintitalosta on myös mahdollisuus varata sähköauton latauspaikka.
  • Sähkötolpallisen autopaikan kojerasian kansi on turvallisuussyistä johtuen pidettävä kiinni, eikä johtoja saa jättää roikkumaan tolpasta.
  • Autopaikkojen varaus tapahtuu palvelukoordinaattorin kautta.
  • Pelastustielle ei saa pysäköidä autoja. Väärin pysäköidyt autot haittaavat mm. hälytysajoneuvojen kulkua.
  • Piha-alueelle ajaminen ja pysäköinti on sallittua ainoastaan tavaran lastausta ja purkua varten.

Kiinteistönhuolto

  • Kiinteistönhuolto hoitaa yhteisiä piha-alueita, tekee pieniä korjauksia kiinteistössä sekä vastaa vesi-, viemäri-, lämmitys-, ilmastointi- ja sähköjärjestelmien toiminnasta. Kiinteistönhoitajat mm. korjaavat vioittuneita vesi- ja viemärilaitteita, vaihtavat vesi- ja lämpöjohtojen tiivisteitä, avaavat tukkiutuneita viemäreitä sekä avaavat oven avaimensa unohtaneille.
  • Huoltopyynnön voi ilmoittaa talon toimistolle tai jättää kirjallisena kiinteistönhuollon postilaatikkoon. Kiinteistöhuollon postilaatikko sijaitsee talojen alakerrassa. Välitöntä toimenpidettä vaativat kiireelliset huoltopyynnöt voi soittaa suoraan päivystysnumeroon. Päivystysaikoina hoidetaan vain välitöntä toimenpidettä vaativat huoltotyöt.

Ainolassa kiinteistönhuollosta vastaa Kiinteistöhoito Koskelainen päivystysnumero: 0400 711 180.

Radanpäässä, Moreenissa, Lähteessä ja Männyssä kiinteistönhuollosta vastaa Totopro päivystysnumero: 045 152 8115.

Totopro:n sähköisen huoltokutsun voit tehdä tästä.

Isännöinti

Isännöitsijään otat yhteyttä mm. seuraavissa asioissa:

  • Omatoiminen huoneiston korjaus ja asunnon muutostyöt
  • Asumisrauhaan liittyvät asiat
  • Huoneistossa tai kiinteistössä ilmenneistä vioista ja puutteista tulee ilmoittaa palvelukoordinaattorille, kiinteistönhoitajalle tai isännöitsijälle.

Isännöitsijän yhteystiedot löytyvät täältä.